Wat is jouw positieve intentie?
06/10/21 15:12
De afgelopen weken schreef ik over het belang van een teamdoel en hoe je dat ontwikkelt. En dat een goede samenwerking belangrijk is om het te behalen. Wat heb je daarvoor nodig?
Er zijn veel competenties te benoemen die handig zijn bij een goede samenwerking. Zoals flexibiliteit, empathisch vermogen, luisteren, samenwerken, hulpvaardig zijn. En zo zijn er nog wel wat te noemen. Als het goed is, heeft iedereen deze competenties in meer of mindere mate wel bij zich. Is dat dan voldoende? De motivatie om het beste uit elkaar te halen, is niet vanzelfsprekend. Hoe motiveer je elkaar?
De negatieve benadering
Je herkent het vast wel. Je zit in een training en de trainer schrijft iets op een whiteboard en maakt een taalfout. Meerdere mensen geven op zo’n moment meteen aan dat er iets fout gespeld is. Dit komt omdat we geneigd zijn om te letten op problemen en afwijkingen en minder op het positieve. Nog een voorbeeld: Er zijn maar weinig dagen dat het echt de hele dag regent, toch zijn velen geneigd bij het eerste buitje te klagen over het weer. Zeuren en klagen kan even fijn zijn om je hart te luchten, ook op de werkvloer. Voordat je er erg in hebt, ben je met elkaar een potje aan het klagen en te zeuren. Niet positief voor teamsamenwerking en het behalen van je teamdoel.
ANNA
Als ons iets stoort aan het gedrag of een uitspraak van een ander, dan leren velen om die persoon feedback te geven in de hoop dat het niet meer gebeurt. Wat we vaak vergeten om uitleg te vragen wat de intentie was van dat gedrag of die uitspraak. Welk gedrag zich ook laat zien, doorgaans is de intentie positief. Goed om in dit soort situatie te denken aan ANNA: altijd navragen, nooit aannemen.
Positieve intentie
Ga er eens vanuit dat je collega’s met een positieve intentie vanochtend aan het werk zijn gegaan. Wees open en nieuwsgierig naar elkaar. Als je gedrag of een uitspraak niet snapt, bedenk zelf eens wat de positieve intentie van die persoon kan zijn. Het helpt mij om met een veel mildere blik naar anderen te kijken. In het begin kan het lastig zijn. Vraag naar de intentie, en vertel erbij welk gevoel je erbij had en wat daar het effect van was. Beschrijf wat er gebeurde feitelijk, zonder aannames. De ander voelt zich zo niet aangevallen en kan de volgende keer rekening met je houden. Zo worden we toleranter naar elkaar.
Waardeer elkaar
Ook expliciet je waardering uitspreken ondersteunt samenwerking. Waarderen kan al in kleine dingen zitten. ‘Wat fijn dat je er bent’, ‘wat kun je dat goed verwoorden’, ‘wat kun je dat eenvoudig uitleggen’. Kijk eens wat er gebeurt als je je collega’s wat vaker een compliment geeft. Het zal de stemming positief beïnvloeden, de ander krijgt een fijn gevoel en wordt gemotiveerd om een stapje bij te zetten. Als het goed is, heeft het een wederkerig effect en krijg jij ook meer complimenten. De dynamiek in het team krijgt een positieve wending.
Geniet van een compliment
Ga bij jezelf eens na als je gewaardeerd wordt door de ander wat er bij je gebeurt. Heb je de neiging om het af te zwakken; ‘oh dat viel wel mee, ik had het zo af’ of ‘die ander kan het beter’? Niet doen, ontvang het, bedank de ander en geniet ervan.
En in jouw team?
Neem je eigen team eens onder de loep.
Hoe gaan jullie met elkaar om? Wordt er geroddeld en negatief gesproken over elkaar? Kijk eens wat er gebeurt als je complimenten uit gaat delen. Je gedrag kan zomaar een olievlekwerking hebben. Kijk ook eens naar die collega die er niet zo bij hoort. Wat kan de positieve intentie van die persoon zijn. Wees ook complimenteus naar die persoon.
Wil je zelf aan de slag met je teamdoel en elkaar waarderen?
Wil je aan de slag met jouw team, of een nieuwe beweging of ontwikkeling samen met je team maken? Als teamcoach of -trainer begeleiden we graag jouw team. Graag gaan we met je in gesprek over teamcoaching, -training en -begeleiding. Neem vrijblijvend contact op met Moniek Bluyssen: 06-18886305, of met Noortje Cremers: 06-10916842, of stuur een bericht.
Er zijn veel competenties te benoemen die handig zijn bij een goede samenwerking. Zoals flexibiliteit, empathisch vermogen, luisteren, samenwerken, hulpvaardig zijn. En zo zijn er nog wel wat te noemen. Als het goed is, heeft iedereen deze competenties in meer of mindere mate wel bij zich. Is dat dan voldoende? De motivatie om het beste uit elkaar te halen, is niet vanzelfsprekend. Hoe motiveer je elkaar?
De negatieve benadering
Je herkent het vast wel. Je zit in een training en de trainer schrijft iets op een whiteboard en maakt een taalfout. Meerdere mensen geven op zo’n moment meteen aan dat er iets fout gespeld is. Dit komt omdat we geneigd zijn om te letten op problemen en afwijkingen en minder op het positieve. Nog een voorbeeld: Er zijn maar weinig dagen dat het echt de hele dag regent, toch zijn velen geneigd bij het eerste buitje te klagen over het weer. Zeuren en klagen kan even fijn zijn om je hart te luchten, ook op de werkvloer. Voordat je er erg in hebt, ben je met elkaar een potje aan het klagen en te zeuren. Niet positief voor teamsamenwerking en het behalen van je teamdoel.
ANNA
Als ons iets stoort aan het gedrag of een uitspraak van een ander, dan leren velen om die persoon feedback te geven in de hoop dat het niet meer gebeurt. Wat we vaak vergeten om uitleg te vragen wat de intentie was van dat gedrag of die uitspraak. Welk gedrag zich ook laat zien, doorgaans is de intentie positief. Goed om in dit soort situatie te denken aan ANNA: altijd navragen, nooit aannemen.
Positieve intentie
Ga er eens vanuit dat je collega’s met een positieve intentie vanochtend aan het werk zijn gegaan. Wees open en nieuwsgierig naar elkaar. Als je gedrag of een uitspraak niet snapt, bedenk zelf eens wat de positieve intentie van die persoon kan zijn. Het helpt mij om met een veel mildere blik naar anderen te kijken. In het begin kan het lastig zijn. Vraag naar de intentie, en vertel erbij welk gevoel je erbij had en wat daar het effect van was. Beschrijf wat er gebeurde feitelijk, zonder aannames. De ander voelt zich zo niet aangevallen en kan de volgende keer rekening met je houden. Zo worden we toleranter naar elkaar.
Waardeer elkaar
Ook expliciet je waardering uitspreken ondersteunt samenwerking. Waarderen kan al in kleine dingen zitten. ‘Wat fijn dat je er bent’, ‘wat kun je dat goed verwoorden’, ‘wat kun je dat eenvoudig uitleggen’. Kijk eens wat er gebeurt als je je collega’s wat vaker een compliment geeft. Het zal de stemming positief beïnvloeden, de ander krijgt een fijn gevoel en wordt gemotiveerd om een stapje bij te zetten. Als het goed is, heeft het een wederkerig effect en krijg jij ook meer complimenten. De dynamiek in het team krijgt een positieve wending.
Geniet van een compliment
Ga bij jezelf eens na als je gewaardeerd wordt door de ander wat er bij je gebeurt. Heb je de neiging om het af te zwakken; ‘oh dat viel wel mee, ik had het zo af’ of ‘die ander kan het beter’? Niet doen, ontvang het, bedank de ander en geniet ervan.
En in jouw team?
Neem je eigen team eens onder de loep.
Hoe gaan jullie met elkaar om? Wordt er geroddeld en negatief gesproken over elkaar? Kijk eens wat er gebeurt als je complimenten uit gaat delen. Je gedrag kan zomaar een olievlekwerking hebben. Kijk ook eens naar die collega die er niet zo bij hoort. Wat kan de positieve intentie van die persoon zijn. Wees ook complimenteus naar die persoon.
Wil je zelf aan de slag met je teamdoel en elkaar waarderen?
Wil je aan de slag met jouw team, of een nieuwe beweging of ontwikkeling samen met je team maken? Als teamcoach of -trainer begeleiden we graag jouw team. Graag gaan we met je in gesprek over teamcoaching, -training en -begeleiding. Neem vrijblijvend contact op met Moniek Bluyssen: 06-18886305, of met Noortje Cremers: 06-10916842, of stuur een bericht.