Cremers | Coaching en Advies

Zit jij nog wel op je plek?

In maart 2020 veranderde er veel op ons werk. We gingen massaal thuiswerken. We probeerden ons werk zo goed mogelijk op afstand te doen. Nu staan we voor een nieuwe uitdaging: de kantoren gaan weer voorzichtig open. Wat leerde je over afgelopen jaar, past jouw werk nog wel bij je en wat heb je nodig om weer in energie te komen?

Werk/privé balans?


Als je vanuit huis werkt loopt werk en privé makkelijk door elkaar. Even een kind naar school brengen, een was draaien, boodschappen doen. Veel werkgevers vinden het belangrijk dat het werk gebeurt en wat minder wanneer het precies gedaan wordt. De meeste managers gaven het vertrouwen aan hun medewerkers. Sommigen vinden die autonomie fijn, anderen kunnen daar maar moeilijk mee omgaan. Wat gebeurt er als je straks weer naar kantoor gaat? Ben je als manager in staat om dat vertrouwen te blijven geven of val je weer terug in een oude patroon?

Zitten iedereen nog wel op hun plek?


Het afgelopen jaar was een periode om erachter te komen wat werk belangrijk voor je maakt. Een aantal aspecten ontbraken, zoals fysiek contact met collega’s. Nieuwe onderdelen kwamen daar voor in de plaats, zoals de hele week thuiswerken. Iedereen heeft andere drijfveren om te werken. Sommige drijfveren passen heel goed bij de ene situatie, en andersom. Als je bijvoorbeeld mensen heel graag samenbrengt, uitstekend kan netwerken en geniet van de energie van de ander, dan laat het zich raden wat het beste past.

Welke groei maakte jij door?


Wat veranderde er voor jou het afgelopen jaar in jouw rol als manager. Opeens moest je een verbindend leider zijn op afstand. Medewerkers coachen terwijl je ze maar af en toe op een beeldscherm zag. De een vindt dat makkelijker dan de ander. Sommige managers hadden een behoorlijk output gerichte functie en moeten nu nieuwe vaardigheden laten zien.

Hybride werken


Binnenkort mogen we weer gedoseerd naar kantoor. Iedere organisatie maakt daar andere afspraken over met de medewerkers. Bekend is wel dat een aantal grotere bedrijven al aankondigden dat ze teruggaan in hun bezetting naar 0,4. Wat betekent dat voor je functie als manager? Weer worden nieuwe vaardigheden gevraagd. Hoe manage je je team als de helft thuis is en de rest op kantoor. Of is het de nieuwe policy dat alle medewerkers van een team tegelijk op kantoor moeten komen en dezelfde dagen thuis werken? Welke keuze een organisatie maakt, het betekent voor jou een andere manier van werken. Stel je zelf de vraag: waar krijg ik energie van, wat zijn mijn talenten en drijfveren? Wat betekent dit voor mijn baan, voor werken in het algemeen? Sta je wel eens stil bij deze vragen of werk je ‘gewoon’ door. Praat er eens over met je collega’s. Kom je er niet uit, schakel dan een (loopbaan)coach in.

Aan de slag met verbindend leiderschap en inspirerende bijeenkomsten? Of zoek je een coach voor een individueel gesprek?


Wil je tijdens de Lock down of tijdens de verbinding en samenwerking in je team versterken? Of wil je je voorbereiden op hybride werken? Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden die we bieden aan organisaties en teams, zoals de 5-stappenmethode voor verbindend leiderschap. Neem contact op met: Moniek Bluyssen 06-18886305 of Noortje Cremers 06-10916842. Stuur een Direct Message of bel.

Reacties op LINKEDIN staan HIER.