Cremers | Coaching en Advies

Teamdoel: hoe organiseer je dat?

Heb je een teamdoel? En is dat voor iedereen ook zo helder dat ie weet waar ie aan bijdraagt? Wanneer je in een gemiddeld team zou vragen wat het teamdoel is, en je laat het mensen afzonderlijk opschrijven, dan is de kans groot dat iedereen iets anders opschrijft. En tegelijk blijkt uit onderzoek dat het hebben van een gezamenlijk teamdoel misschien wel de enige kritische succesfactor is voor goed teamwerk. Pas schreef ik er al over, met inspiratie van @karinderksen die hier een heel boek over schreef.

Hoe je dat: komen tot een gezamenlijk teamdoel?

Dialoog:
Vaak heeft iedereen zijn of haar eigen beeld van het teamdoel. Om te komen tot een gezamenlijk teamdoel is het vooral belangrijk om een dialoog te voeren, zo schrijft Karin Derksen. Het mooist is het als die doelen tot stand komen in dialoog met het management en opdrachtgevers. Superbelangrijk want de teamdoelen moeten wel aansluiten bij opdrachtgevers en de organisatie.

Goede samenwerking
Om een teamdoel te formuleren, is er goede samenwerking nodig. Logisch zul je denken. Maar niet binnen elk team is dat vanzelfsprekend.

Rust en ruimte en nieuwsgierigheid
Om een gedeeld doel te creëren is er rust, tijd en ruimte nodig. En: oprechte nieuwsgierigheid. Open deur? In de dag dagelijkse werkelijkheid blijkt het nog best lastig om met je team die rust en ruimte te creëren. Ik weet niet hoe het bij jou op het werk is, maar sinds ik terug van na de zomer, lijkt het alsof iedereen druk is. Het is in die zin echt een keus om tijd en ruimte te maken voor reflectie. En nieuwsgierigheid. Die is denk ik altijd nodig bij ontwikkeling en beweging. Ook als het gaat om ideeën die je bijzonder vindt of opmerkelijk.

Eigen weten bevragen
Karin beschrijft hoe we doorgaans verwachten van medewerkers dat ze weten wat ze moeten doen. In de dialoog stel je het ‘eigen weten’ ter discussie en onderzoek je ook ‘het weten’ van een ander. Best een uitdaging.

Klaar?
Misschien denk je dat als je die dialoog dan hebt gevoerd en het doel er is, dat het dan klaar is. Een terugkerende dialoog is wel relevant. Eigenlijk gaat het over een doorlopend proces dat je regelmatig herhaalt. Niet voor niets, want teamleden doen weer nieuwe ervaringen en ideeën op, en die leiden weer tot nieuwe inzichten; aanleiding om het gesprek blijvend te voeren.

Vertaling naar dagelijkse praktijk
Het teamdoel of doelen door vertalen naar de dagelijkse praktijk is een laatste belangrijke stap. Wat betekent het doel voor het dagelijkse werk? Een doel zonder die heeft niet zoveel zin.
Ik zie het vaak in de praktijk; er is een visie ontwikkeld of doelen. Daar zijn soms veel sessies aan gewijd, en veel mensen bij betrokken. Dan is de inkt van droog, en… gebeurt er NIETS. Eigenlijk niet zo verbazingwekkend. Zolang niemand die visie of de doelen concreet vertaalt naar het dagelijkse werk, wordt het geen realiteit. Belangrijk is dat mensen verantwoordelijk worden gemaakt om die visie en doelen handen en voeten te geven met en in de organisatie. Een collega van mij zei vroeger: ‘namen en rugnummers’. Ofwel; wees helder over wie verantwoordelijk is om het te realiseren of implementeren. Een managementteam of implementatieteam kan hierin een belangrijke rol spelen.

Wil je zelf aan de slag met je teamdoel?
Wil je aan de slag met jouw team, of een nieuwe beweging of ontwikkeling samen met je team maken? Als teamcoach of -trainer begeleiden we graag jouw team. Graag gaan we met je in gesprek over teamcoaching, -training en -begeleiding. Neem vrijblijvend contact op met Moniek Bluyssen: 06-18886305, of met Noortje Cremers: 06-10916842, of stuur een bericht.