Cremers | Coaching en Advies

Weer naar kantoor? Help!

Maart 2020 begon het nieuwe tijdperk van thuiswerken. We zijn nu ruim een jaar verder en het lijkt erop dat we ooit weer naar kantoor kunnen gaan. Maar hoe doen we dat? Wat verandert er voor ons?

Toen we net thuiswerkten, stond ons dagritme in eerste instantie in de overlevingsstand. Technisch werd het mogelijk gemaakt om überhaupt thuis te kunnen werken. Kinderen mochten niet naar school of naar de oppas waar ook een oplossing voor gevonden moest worden. En langzaam ontstond er ritme. Het wende dat we geen woon-werk verkeer hadden en de kinderen mochten weer naar school. We introduceerden nieuwe rituelen om af te schakelen na een dag werken. We merkten dat er veel meer online kan dan we ooit gedacht hadden. Nu voor de kinderen het gewone leven redelijk terug is, blijken veel mensen in een prima ritme te zitten. En eerlijk is eerlijk; veel mensen zijn inmiddels ook heel erg klaar met het thuiswerken.

Gaat dan opeens alles goed?

Natuurlijk niet, een groot probleem van elkaar niet live zien, is dat we elkaar missen en ons minder verbonden voelen met collega’s en de organisatie. Nieuwe medewerkers worden op afstand ingewerkt en kennen relatief weinig mensen. En moeten na maanden hun eerste collega’s nog live ontmoeten. Jubilea werden anders gevierd dan voorheen. En ging je met pensioen dan kwamen er allerlei creatieve manieren voorbij om de betreffende collega in het zonnetje te zetten. We hebben allemaal veel meegemaakt en dat nauwelijks kunnen bespreken en delen met collega’s.

Straks weer naar kantoor

Als we straks weer naar kantoor gaan, verandert er thuis waarschijnlijk veel. We zijn gewend geraakt aan dat we min of meer de hele dag thuis zijn met het gezin, of een deel daarvan. Als we straks weer hele dagen van huis zijn, zal het wennen zijn. Kinderen die minder naar de opvang gingen, moeten weer wennen dat ze langer van huis zijn. Praktische zaken zoals ‘even een was tussendoor of die boodschap’ kan niet meer. We moeten dus op een heel andere manier gaan plannen.

Vergeet de huisdieren niet!

En die ‘corona-hond’ die werd aangeschaft, wie laat die eigenlijk uit straks? Onze honden en katten zijn inmiddels ook gewend dat er altijd iemand is. Als het huis opeens de hele dag leeg is en er tussen de middag even de uitlaatservice komt, dan is dat wel erg saai voor hen. Het is afwachten hoe ze daar op reageren.

Wat kun je nu al doen?

Maak een overzicht van wat er allemaal veranderde sinds je vanuit huis bent gaan werken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oppas voor de kinderen, uitlaatservice, boodschappenservice et cetera. Wat kan er misschien niet meer als je aan het werk gaat op kantoor? Hoe erg is het dat dat niet meer kan? Als het onoverkomelijk is, bedenk dan hoe je het anders kunt inrichten.

Wennen aan langere dagen

Het zal mede afhangen van waar je werkt en wat de nieuwe regels worden, hoeveel dagen je straks op kantoor gaat werken. In de meeste gevallen zal je vermoedelijk altijd deels vanuit huis werken.

Onlangs begon ik voor 2 dagen bij een klant op kantoor. Met een enkele reistijd van een uur, zorgde ervoor dat ik helemaal gesloopt ben aan het einde van de dag. Ik moet ook enorm wennen om de hele tijd mondkapje op en af te doen. Als ik met iemand gesproken heb dan reinig ik de plek waar die persoon zat. Looproutes die ervoor zorgen dat ik mijn vertrouwde route niet kan nemen. Kortom; heel veel nieuwe en andere handelingen dan we gewend zijn bij ons vertrouwde kantoor.

Stel niet al te hoge verwachtingen de eerste periode op kantoor

We hebben allemaal een ander verhaal en ervaring het afgelopen jaar. Communiceer met je collega’s waar je tegenaan loopt. Help elkaar bij het bedenken van creatieve oplossingen voor alledaagse vraagstukken. En boven alles; geniet er ook van dat je elkaar weer kan ontmoeten!

Aan de slag met verbindend leiderschap en inspirerende bijeenkomsten?

Wil je tijdens de Lock down de verbinding en samenwerking in je team versterken? Of wil je je voorbereiden op hybride werken? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden die we bieden aan organisaties en teams, zoals de 5-stappenmethode voor verbindend leiderschap. Neem contact op met: Moniek Bluyssen 06-18886305 of Noortje Cremers 06-10916842. Stuur een Direct Message of bel.

Reacties op LINKEDIN staan HIER.